Diagnoza funkcjonalna (badanie profilu psychoedukacyjnego) ma na celu określenie poziomu funkcjonowania dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych. Określa mocne i słabe strony dziecka, wskazuje deficyty oraz potencjał rozwojowy. Doskonale nadaje się do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Diagnoza ta posiada wystandaryzowane pomoce do badania i precyzyjnie sformułowane pytania. Wszystkie części diagnozy posiadają odpowiednie formularze do wykreślania profilu rozwoju.
Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) zawiera 174 zadania, ocenia poziom rozwoju dziecka w 7 sferach Skali Rozwoju:
- naśladowanie,
- percepcja,
- motoryka mała,
- motoryka duża,
- koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- funkcje poznawcze,
- komunikacja (mowa bierna i czynna).
Umożliwia także diagnozę zachowań dziecka ( Skala Zachowań ) tzn.:
- nawiązywanie kontaktów,
- zainteresowanie zabawą i przedmiotami,
- reakcję na bodźce i mowę.
Wyniki uzyskane w teście PEP-R wykorzystywane są do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 7 lat. Można go również stosować u dzieci do 12 roku życia, jeżeli pewne funkcje są na poziomie niższym niż 7 lat.
Na proces diagnostyczny składają się następujące procedury:
- wywiad z rodzicami
- obserwacja swobodnej zabawy dziecka z rodzicami
- obserwacja kierowana dziecka
- przekazanie wyników diagnozy w formie omówienia
Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzic otrzymuje szczegółowy raport z przeprowadzonego badania.
„Dziecko nie staje się człowiekiem ale już nim jest”
J. Korczak
Pierwsze Kroki
Terapia i Edukacja